Érzelmi jóllét

A rák nem csak a testre hat — hat a gondolatainkra és érzéseinkre is.

A rák rossz hatással lehet az énképünkre, a kapcsolatainkra, a pénzügyeinkre, a világhoz való általános viszonyunkra. Olyan erős érzéseink lesznek, mint a szorongás, a szomorúság, a tehetetlenség, hogy nem tudunk uralkodni az életünk elvesztésén, és ez hosszú időszakokon át elkísérhet.

Sok ember mondja, hogy a rák esetében a legnehezebb a teljes tehetetlenség, a kontrollvesztés volt. Még ha részt is vettünk aktívan a kezelési terv kialakításában, a sorsunk nem a mi kezünkben volt. Mások segítségére szorulni azoknak, akik független élethez szoktak, nagyon nehéz lehet.

Néha a nagyobb bizonytalanságok feletti tehetetlenséget oldhatja, ha apró dolgokban viszont erősítjük a felügyeletünket. Erre jó egy diéta vagy egy testgyakorlási terv, ami aktív résztvevővé avat a kezelés során. Fontos erről beszélni a gondozóinkkal. Ha megvan a terv, magunk is dönthetünk az alkalmazásáról.

Érdemes elfogadni segítséget azokban a dolgokban, amik nagyon sok időt és energiát emésztenek fel egyedül. Sokszor halljuk, hogy “szólj, miben segíthetek”. Fogjuk őket szavukon. Ha ez kényelmetlen érzés, kérjünk meg egy közeli hozzátartozót erre – egy estvér, egy élettárs, egy pszichológus – megszervezheti az önkéntes segítőket.

A szorongás, a szomorúság, a csalódottság természetes velejárói a ráknak. Sok ember megtalálja a módját ezeknek az érzéseknek a feszültségét levezetni : sétál, zenél, beszélget barátokkal, vagy megtanul egy jót sírni. Kényelmetlen érzés lehet, hogy újra meg újra elővesznek az érzéseink: például minden orvosi látogatás esetén. A többi időben viszonylag normálisan tudjuk élni az életünket.

A súlyos szorongás és a depresszió dupla csapás a rákosnak. Nemcsak az önbecsülést roncsolja, hanem ráadásul egyes hozzátartozók nem is képesek megérteni a dolog súlyosságát és elvárják, hogy “hagyjuk abba az önsajnálatot.” Magunkra is haragudhatunk, hogy ne bírjuk kezelni a gondjainkat. Fontos észben tartani, hogy segíthetnek az érzelmi terápiás technikák a jobb közérzet elérésében.

Mindenképpen mondjuk el orvosunknak, ha depressziós vagy szorongásos tüneteink jelentkeznek. Tud javasolni pszichoterápiát, orvosságokat, vagy a kettőt együtt. A pszichoterápia során az ember megbeszéli érzéseit egy szakemberrel, aki új módokat taníthat az érzéseink feldolgozására. A következő szakmákban találhatunk lelki segítőket.

(Illusztráció: Claude Monet: Szürkület Velencében, részlet)