Maradjunk aktívak!

Bárhol is legyünk a kezelés és a gyógyulás idején, a fizikai aktivitás — a terembeli tornagyakorlattól vagy a könnyű ágybeli gyakorlatig — rengeteget segít a gyógyulás során. Az erősebb test jobban bírja a hagyományos terápiát és gyorsabban gyógyul. Az aktivitás nyugtató hatású és optimizmust ad a folyamat idején. A rák kezelése után a mindennapi életbe való visszatérést segítheti a fizikai terápiás program.

Az állapotunktól függ, hogy milyen szakemberrel kell a gyógyulásunk fizikai oldalát megbeszélni: a fizikai terápia sokféle tevékenység lehet, az aerobic gyakorlattól a sétán és úszáson át a különböző nyújtógyakorlatokig. A fiziko-therápeuták segíthetnek a rugalmasságunkat, erőnket növelni és a fájdalmat csökkenteni.

Egyre több onkológiai szakember ismeri fel a fizikai aktivitás szerepét a rákkal küzdők életében: az immunrendszer testgyakorlás közben erősödik és jobban tolerálja a hagyományos terápiákat. A testgyakorlás csökkentheti a fájdalmat és a hányingert, és közben növeli a teherbírást s javítja a hangulatot. A testgyakorlás vörösvérsejt termelést növel. A testgyakorlás előnyeinek élvezetéhez nem muszáj benevezni az öttusára. Az egészen szerény aktivitás, akár az ágyban húzódszkodni vagy rövid sétákra menni is nagy hasznot hoz a gyógyulás terén.
Mindenképpen beszéljük meg onkológusunkkal a testgyakorlat megkezdését. Ha a kezelések korlátozzák képességeinket, a fiziko-terapeuta tud javasolni megfelelő gyakorlatokat.

Sokféle fizikai állapothoz alkalmazható a fitnesz három komponense: a szív- és ér-gyakorlatok, erősítések és nyújtó gyakorlatok. A megfelelő program minden fázison át elkísérhet a kezelés és a gyógyulás alatt. A kardiovaszkuláris vagy aerobic gyakorlatok azok, amelyek növelik a szívdobogás ritmusát, mint a séta, a biciklizés, a lépcsőjárás. Növeli az ellenállást, védi a szívet és a tüdőt a kemoterápia mérgező hatásaitól. Az erőgyakorlatok az izomerőt és tónust növelik. Az ehhez szükséges nyújtókötelek (hosszú gumikötelek, szalagok) egyéni igények szerinti méretekben kaphatóak és szinte mindenhol dolgozhatunk velük. Az erősítés segít az izomtömeg megőrzésében és segít a kemoterápia okozta csontritkulás ellen. A nyújtó-gyakorlatok a rugalmasságot növelik, megelőzhetik a sérüléseket. Növeli az oxigén-ellátást az agyban és segít egyes neurológiai melléktünetek, pl. a feledékenység leküzdésében a hagyományos terápia közben.

Aktívnak maradni az nem csak arra jó, hogy a test jól legyen — a lelkiállapotra is jól hat. A testmozgás endorfinokat termel, olyan anyagokat, amelyek természetes fájdalomcsillapítók és hangulatjavítók. Fizikai aktivitással az önbizalmunkat és önbecsülésünket is növelhetjük. A kutatások szerint az aktivitás szintjének szerény növekedése is jelentősen javítja az élet minőséget.

(Illusztráció: Wassily Kandinsky: Apró örömök, részlet)