Televíziós vásárlás és hálózatos marketing – érdemes óvatosnak lenni!

Mi a gond a hálózatos-marketinggel (MLM)?

A hálózatos (network) eladás legnagyobb veszélye, hogy gyakran olyan terméket kapsz, ami nincs engedélyeztetve. Az ilyen módon értékesített terméket sokkal nehezebb nyomon követni, hiszen az ismerősödtől vesszed, ő pedig vagy ad számlát, vagy nem. A hatóságok nem látják, milyen terméket árusítanak, ha azt nem jelentik be. A hálózatos marketing olyan termékek eladására épül, ahol nagyon nagyok a haszonkulcsok, hiszen a rendszernek az egymás alatt álló ügynököket kell eltartani, miközben a csúcson lévők is szeretnének meggazdagodni. Az üzleti modell lényege, hogy van egy ügynök, aki az ismerőseinek szeretné eladni az adott terméket. Általában olyan emberek kezdenek el MLM termékek értékesítésével foglalkozni, akiknek sok ismerősük van és jó a kapcsolatteremtő képességük. Ők, amikor eladnak egy terméket neked, akkor azon egy nagyobb jutalékot tudnak realizálni. De nem csak ők járnak jól. Az ügynök fölött van egy másik személy, akin keresztül az ügynök csatlakozott a rendszerhez. A felettes felett egy újabb felettes, egészen öt-hat szinten keresztül. Amikor vásárolsz, akkor az ügynököd és a „piramisban” felette lévő szinteken állók is részesülnek az eladásokból. A másik probléma, hogy aki neked a terméket eladja, általában nem szakember, és sokszor az egyetlen dolog, ami őt motiválja, a pénzkeresési lehetőség. Ezért általában egy betanult szöveget ad elő az adott készítmény előnyeiről, ami a legtöbb esetben hemzseg a félrevezető elemektől: a cégvezetők „szent” életétől kezdve, a különböző „tanúsítványokon” keresztül a „tudományos” magyarázatig. Előfordul, hogy ezek a termékek egyszerűen messze nem érnek annyit, mint amennyiért adják őket. Mitől is lenne jó az ár-érték arány, ha ennyien szeretnének egy terméken meggazdagodni?!

Mi a gond a televíziós vásárlással?

Attól, hogy egy termékről szó van a televízióban és az interneten, még nem jelenti azt, hogy az ott elhangzott információ igaz. A televízióban és az interneten bárki megjelentethet bármit, feltéve, hogy kifizeti a megfelelő díjat. A televíziós vásárlás veszélye, hogy téged egy egyszeri és rendkívüli ajánlattal vásárlásra igyekeznek rábírni úgy, hogy ne legyen megfelelő időd tájékozódni.

Nagyon sok esetben úgy érezheted, hogy az alternatív termékek eladói „szuper-becsületesek“. Hangsúlyozzák a csere lehetőségét, a pénz-visszafizetési garanciát, ám ezeket a törvények garantálják és ezért mindenkinek kötelező betartani őket.

(Illusztráció: Giacomo Balla: Forma-lélek átváltozás, részlet)