Alapanyagok a daganatos betegek diétájához

A táplálkozás helyes irányba történő megváltoztatása fontos része a daganatos betegség legyőzésének. A helyes táplálkozás összefügg a kezelések sikerével is: minél jobb a beteg fizikai kondíciója, annál jobban bírja a kezelésekkel járó megterhelést. Az Amerikai Nemzeti Rákkutató Intézet becslése szerint a rákbetegségek egyharmada az étrendhez kapcsolódik, a legújabb kutatások pedig azt is megállapították, hogy az élelmiszerek jelentős mértékben csökkenthetik a kockázatot. Egy tanulmányból kiderült, hogy a legtöbb gyümölcsöt és zöldséget fogyasztók körében feleakkora a rák előfordulási aránya, mint azoknál, akik alig esznek ilyesmit.


Béta-karotin

A béta-karotin, az egyik legtöbbet tanulmányozott antioxidáns, amelyről feltételezik, hogy véd a rákbetegséggel szemben. Nagy mennyiségben található a sötétzöld, sárga és narancssárga színű zöldségekben, például a sárgarépában, az édesburgonyában és a spenótban. Magas béta-karotin tartalmú gyümölcsök még a sárgabarack és a sárgadinnye. Dohányosok részére nem ajánlott.

Paradicsom

A paradicsom egyik alkotórésze, amely vélhetőleg csökkenti a rák kockázatát, a piros pigmentet adó likopin. A likopin antioxidáns, amely a görögdinnyében és sárgabarackban is megtalálható.

Zöldfőzelékek

A sötétzöld levelű zöldségek fogyasztása sokféle rákbetegség kockázatát csökkenthetik. A spenótban, a brokkoliban, kelkáposztában és a sötétzöld levelű fejes salátában sok az antioxidáns, például béta-karotin, folsav, szulforafán és lutein.

Hagymafélék

Minél több fokhagymát eszik valaki, annál kevésbé lesz hajlamos az emésztőszervi daganatokra. Ugyanis a hagymafélékben, mint a fokhagymában, a vöröshagymában és a mogyoróhagymában, azonosított vegyületek némelyike hatástalanítja a vastagbél-, gyomor-, tüdő- és a májrákkal kapcsolatos rákkeltő anyagokat.

Citrusfélék

A citrusfélék, mint például a narancs, a grépfrút, vagy a citrom a természetes hatóanyagok minden fajtáját tartalmazzák, vitaminokat, karotinoidokat, flavonoidokat, amelyek segíthetnek semlegesíteni az erős kémiai karcinogéneket.

Keresztesvirágúak

A káposzta, a karfiol, a kelbimbó, a brokkoli, a kelkáposzta, a fehérrépa csökkentheti a mellrák kockázatát. Ezeket a zöldségeket nyersen, vagy félig megfőzve érdemes fogyasztani.

Szójabab

A szárított és konzervált babfélék, a csicseriborsó, a lencse, a tarkabab, a száraz fehérbab is tartalmaznak olyan anyagokat, amelyek hasznosak lehetnek a daganatos betegek étrendjében. A szójababra és más hormontartalmú zöldségre azonban érdemes odafigyelni, ha daganat hormonérzékeny (például a mellrákok többsége vagy a prosztatarák is ilyen).

Búzakorpa és rostokban gazdag táplálkozás

A búzakorpa és az emészthetetlen rostok fogyasztása csökkentheti a vastagbélrák kockázatát.

(Metropolita.hu)