A különböző C-vitaminokról

A C-vitamin sokféle formájával találkozhatunk az étrend-kiegészítők között. A piaci versenyben mindegyik gyártó azt szeretné, ha az ő termékét választaná a vásárló, ezért különböző érvekkel próbálják alátámasztani a termékünk biológiai hozzáférhetőségét.

A biológiai hozzáférhetőség azt jelenti, hogy az adott tápanyag mekkora arányban képes hasznosulni a szervezetünkben.

Az immunrendszer megfelelő működéséért

Közismert, hogy a C vitamin (aszkorbinsav) az élő szervezetekben megtalálható igen hatékony antioxidáns. Azt mondhatjuk, hogy ezért szedjük. Tulajdonképpen, ezért lehet ez a vitamin a legnépszerűbb “kiegészítő” a világon. (Ezért is vagyunk büszkék “a szegedi” Szent-Györgyi Albertre, aki felfedezte.) Szájon át naponta 100-1000 mg C vitamin alkalmazását javasolják. Gyakorlatilag konszenzus van abban a tekintetben, hogy a napi egy-két száz milligramm C vitamin bevitel minden felnőtt embernek ajánlható. Őszi-téli időszakban C vitaminból népszerű napi adag az 500 mg-os mennyiség. Akinek hajlama van vesekő képződésre (vagy már volt neki), az óvatosan szedjen a javasolt mennyiségnél több a C vitamint, mert növelheti a kőképződés kockázatát.

Természetes vagy szintetikus C-vitamin?

Az L-aszkorbinsav (C-vitamin) természetes és szintetikus formában, kémiai szerkezetüket tekintve  azonosak. Semmilyen biológiai különbség nem ismeretes a természetes és a szintetikus úton előállított aszkorbinsav között.

Az aszkorbinsav különböző formái

Az emésztőrendszerből az aszkorbinsav aktív transzport folyamattal és természetes szétterjedés útján szívódik fel. Az emésztőrendszerben lévő alacsony mennyiség esetében az akt0v transzport dominál, míg nagyobb dózis esetében az aktív transzport telítődik és marad a passzív diffúzió. Elméletileg ha a gyomor ürítését lassítjuk, akkor ezzel növelhetjük a felszívódást (például úgy, hogy az aszkorbinsavat étellel együtt fogyasztjuk, vagy nyújtott felszívódású terméket szedünk).

A vizsgálatok során az aszkorbinsav biológiai hozzáférhetősége megegyezett a különböző gyógyszerformák esetében, legyen szó porról, tablettáról vagy rágótablettáról, a hozzáférhetőség a nyújtott felszívódású szerek esetében már nem volt ennyire egyértelmű.

Ásványi aszkorbátok

Az aszkorbinsav ásványi sói, azaz az aszkorbátok kevésbé savasak, ezért tompított anyagoknak is nevezik őket. Éppen ezért az aszkorbátokat azoknak ajánlják, akik esetében emésztőrendszeri problémák jelentkeznek a sima aszkorbinsav fogyasztása mellett (például gyomorrontás vagy hasmenés). Kevés szakirodalom támasztja alá azt, hogy az ásványi aszkorbátok kevésbé lennének irritálóak az emésztőrendszer számára. Amikor az ásványi aszkorbátokat fogyasztják, mind az ásványi anyag, mind az aszkorbát jól hasznosul, ezért fontos odafigyelni az aszkorbinsavval bevitt nyomelemek mennyiségére is.

Önállóan az alábbi két fajta aszkorbátot szokták ajánlani:

Nátrium-aszkorbát: 1000 mg nátrium-aszkorbát általában 111 mg nátriumot tartalmaz. Akiknek alacsony nátrium-tartalmú diétát követnek (például magas várnyomás miatt), azoknak a napi nátrium szintet 2500 mg alatt kell tartaniuk. Éppen ezért a mega-dózisú nátrium-aszkorbát bevitele jelentősen megemelheti a bevitt nátrium mennyiségét.

Kalcium aszkorbát: 1000 mg kalcium-aszkorbát általában 90-110 mg kalciumot tartalmaz. A kalcium ezen formája jól hasznosul. Felnőttek részére a napi ajánlott kalcium mennyisége 1000-1200 mg/nap.

Bioflavonoidokkal

A természetes forrásokban (gyümölcsök) a C vitamin soha nem egyedül, hanem flavonoidokkal együtt van jelen. Ilyen megfontolásból fejlesztették ki a flavonoidokkal (ún. bioflavonoidokkal) kiegészített C vitamin-készítményeket. Bár egyre több vizsgálatot végeznek, összességében a bioflavonoidok szerepe a C-.vitamin biológiai hozzáférhetőségében elhanyagolhatónak tűnik.

(Forrás: Linus Pauling Institute)